Dag 472 Carefully

Beren op de weg zien. (zie voor context mijn vorige blog).

Piekeren over problemen, ergernissen, gevoelens van onmacht en onrecht, bronnen van onrust en spanning waar ik dagelijks mee te maken had/heb. Vaak heb ik de oorzaak gelegd bij de situatie zelf. ‘Het ligt niet aan mij, zo dacht ik’. Een groot deel van de innerlijke narigheid veroorzaak ik echter zelf. Want mijn manier van denken bepaalt uiteindelijk hoe ik me innerlijk ervaar (gedachten, emoties, gevoelens) en hoe ik me opstel en gedraag. De gebeurtenissen als gevolg van mijn denken die aanleiding zijn voor ergernissen, stress, angst en slechte sociale contacten onderzoek ik in mijn blogs.

Omgaan met al onze reacties op mensen of omgeving

We kunnen niet hopen op een ‘real and equal’ relatie met ons fysieke lichaam zolang we niet onze reacties op onze fysieke omgeving of mensen onder ogen komen. Hiermee bedoel ik al onze reacties die we ons dagelijks innerlijk realiseren.

‘De beren op mijn weg’ hetgeen mijn innerlijke realiteit representeert betreft informatie waarmee ik mijn fysieke realiteit observeer. Mijn mind representeert de weergave van mijn innerlijk herinnering als waarneming van een ervaring in het verleden. Hetgeen getriggerd wordt in het heden in de vorm van een verwachting, verlangen, oordeel, gedachte, emotie, gevoel, opvatting, aanname, vooronderstelling of mening.

Op het moment dat deze externe fysieke realiteit aan ons verschijnt, openbaart onze mind onze innerlijke reactie naar aanleiding van deze externe realiteit conform haar innerlijk informatie. Zowel positief als negatief, goed of fout, slecht of beter. Nadat ons innerlijk haar omgeving of mensen vergelijkt, neemt de mind stelling hetgeen overeenkomt met onze voorwaarden.

Mijn innerlijke beleving/betekenis bij de woorden perfect en zorgvuldig

Op een zonnige dag zit ik op de bank in mijn woonkamer en bekijk de wanden in mijn appartement. Tot mijn verbazing zie ik kleurverschil tussen de keukenwand en de wand naar het balkon in mijn woonkamer. Huh, denk ik ‘de schilder die de wanden van mijn appartement heeft geschilderd heeft onzorgvuldig werk afgeleverd’. Want zij had me vooraf  verzekerd dat ze de wanden in dezelfde kleurtint zou schilderen. Dit is volgens mijn waarneming niet gebeurd en roept een gevoel van verbazing en irritatie in me op. En vervolgens denk ik  ‘de schilder is haar belofte niet nagekomen. Zij is onbetrouwbaar want ze heeft onzorgvuldig en slordig werk afgeleverd’. ‘Want vooraf aan de uitvoering van haar werkzaamheden had ze me verzekerd om perfect werk af te leveren’.

De moraal van mijn verhaal werd ik me Gewaar: lees de blog van Victor voor context https://dreamersjourneytolife.wordpress.com/2017/08/03/day-418-the-physical/

‘All things in the physical that creates a reaction within me, they must be dealt with, forgiven and let go off for me to develop a real and equal relationship with the physical’. And that is not particularly far-fetched, (unbelievable, fantastic, implausible) because if I react to what is here in my world, then how can I ever hope to see it for what it is?

Fantastic – because I think I can blame the painter for my inner experience. Because I think she has unbelievable bad painting skills.

I forgive myself that I have accepted and allowed myself to not forgive these small reactions and experiences that I have towards my immediate physical environment – to see, realize and understand – that each of these small reactions to my immediate physical environment – they stop me from standing one and equal to the physical – because instead of standing with the physical – I judge the physical, create ideas about it, and define it utilizing limited concepts of right and wrong – instead of seeing the totality of the physical as it is here in front of me’.

Carefully – voorzichtig

‘Want vooraf aan de uitvoering van haar werkzaamheden had de schilder me verzekerd om perfect werk af te leveren. Zij is dus niet zorgvuldig’.

Betekenis Vooronderstelling  in relatie tot het woord ‘vooraf’.

Een theorie of stelling die men aanneemt voordat de eerste logische stap genomen wordt. Een dergelijke aanvaarding beïnvloedt vaak de richting waarin men verder redeneert. Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10442

stelling die je voorlopig als waar aanneemt vb: mijn vooronderstelling was dat die aandelen zouden stijgen Synoniem: hypothese

1)Aanname 2) Hypothese 3) Postulaat 4) Premis 5) Premisse

Betekenis Perfect

1) Best 2) Correct 3) Eng netjes 4) Foutloos 5) Gaaf 6) Geheel 7) Heel erg goed 8) Hoogwaardig 9) Ideaal 10) In de puntjes 11) Innet 12) Keurig 13) Onberispelijk 14) Ongerept 15) Ongeschonden 16) Onverlet 17) Patent 18) Prima 19) Uiterst ontwikkeld 20) Uitmuntend 21) Uitnemend 22) Uitstekend 23) Vlekkeloos 24) Volkomen 25) Volkomen in orde.

Perfect: zo goed als het maar kan, zonder fouten. Synoniem: volmaakt.

Antoniemen van gebrekkig:

welgeschapen

perfect

volmaakt

Betekenis zorgvuldig: zorgdragend, met zorg voor alle details, wat met veel zorg en aandacht gebeurt. Synoniem: onberispelijk. Tegenstelling: slordig.

Goed op de kleine dingen lettend vb: heel zorgvuldig controleerde ze de cijfers Synoniemen: precies nauwkeurig, secuur, accuraat, nauwgezet.

1)Aandachtig 2) Accuraat 3) Angstvallig 4) Attent 5) Conscientieus 6) Ernstig 7) Gedetailleerd 8) Grondig 9) Keurig 10) Minutieus 11) Nauwgezet 12) Nauwkeurig 13) Nauwlettend 14) Net 15) Net en voorzichtig 16) Netjes 17) Ongewoon 18) Oplettend 19) Precies 20) Proper 21) Rijpelijk 22) Secuur 23) Soigneus 24) Stipt 25) Tuik 26) Uiterst precies.

http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/ZORGVULDIG/

Zelfvergevingen

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik de schilder verantwoordelijk maak voor mijn innerlijke reactie.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb te denken ‘het werk dat de schilder heeft afgeleverd is niet volmaakt’.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik mijn innerlijke reactie manifesteer naar aanleiding van mijn veronderstelling dat de schilder zorgvuldig en perfect werk zal afleveren zoals ik met de schilder vooraf aan de werkzaamheden overeengekomen ben.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik met mezelf overeengekomen ben dat de schilder perfect en zorgvuldig werk zal afleveren.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb te denken ‘ik kan de schilder niet op haar woord vertrouwen’.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb te denken dat ik de schilder op haar woord kan vertrouwen omdat ik veronderstel dat zij perfect en zorgvuldig werk zal afleveren.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb te denken ‘de schilder deugd niet’.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik het werk van de schilder veroordeel omdat ik innerlijk in relatie tot de woorden ‘perfect’ en ‘zorgvuldig’ betekenis toeken door te denken ‘de schilder zal perfect schilderwerk afleveren, hetgeen overeenstemt met mijn vooronderstelling’.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik stelling inneem vooraf aan de daadwerkelijke uitvoering van de schilderwerkzaamheden.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik het werk van de schilder vergelijk met mijn abstracte mind theorie hetgeen innerlijk representeert ‘de manier waarop ik ‘perfect’ en ‘zorgvuldig’ interpreteer’.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik de uitvoering bekritiseer omdat ik me realiseer, zie en begrijp dat de fysieke uitvoering van de schilderklus niet mijn innerlijke theoretische uitvoering van schilderwerkzaamheden representeert.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik de stelling die ik voor ogen heb mijn aanname betreft die ik voor waar aanneem.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik innerlijk teleurstelling ervaar omdat ik achteraf denk ‘ik kan de schilder niet op haar woord vertrouwen’, omdat hetgeen ik vooraf voor ogen had/heb achteraf anders blijkt te zijn.

Als en wanneer ik innerlijk teleurstelling ervaar, stop en adem.

Ik realiseer me dat ik vooraf aan samenwerken concrete afspraken moet/wil maken m.b.t. schilderwerkzaamheden en/of een arbeidscontract ondertekenen (ik heb een aanbod gekregen van een werkgever waar ik over wil onderhandelen).

Ik stel mezelf ten doel dat ik mondelinge toezeggingen wil vastleggen.

Ik stel mezelf ten doel dat ik vooraf aan het opstellen en voor akkoord ondertekenen van een arbeidsovereenkomst, eerst met mezelf concrete afspraken maak en met mensen bespreek omdat ik mezelf tevreden wil stemmen, hetgeen ik onderhandel en communiceer met de schilder of werkgever omdat ik me realiseer, zie en begrijp dat ik in het verleden te vaak mensen op hun woord vertrouwd heb en achteraf teleurgesteld was omdat ik me gebrekkig/slordig voorbereid had, hetgeen me nu innerlijk belemmerd om mensen op hun woord te vertrouwen.

Ik ga met mezelf het commitment aan dat ik de kwaliteit van mijn leven wil bevorderen door duidelijke afspraken te maken waar ikzelf voldoening aan kan ontlenen omdat ik zorg wil dragen voor mezelf en prettig wil samenwerken met mijn toekomstige collega’s.

Wil je zelf door schrijven onderzoeken en ervaren welke invloed jouw mind heeft, klik dan op onderstaande links voor meer info:

http://desteniiprocess.com/

http://www.desteni.net/

http://desteni.org/ 

Geef een reactie

