Dag 467 Trots 2

Trots – ‘erg blij met wat je hebt of hebt bereikt’, ‘waaruit trots blijkt’ ‘met een trotse blik in de ogen’. Trots zijn op je kinderen. ‘Zo trots als een pauw’.

Ik realiseer me dat ik met fysieke prestaties wilde bereiken dat ik van anderen positieve feedback zou ontvangen. Bijvoorbeeld ‘eigenaar zijn van horecazaken’. Hiermee wou ik innerlijk aantonen ‘dat ik tot iets in staat was’ waardoor mensen uit mijn omgeving zouden inzien/zeggen ‘we zijn trots op jou’.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb me dat ik verlangde naar positieve bekrachtiging van anderen.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb te denken dat ik positieve bevestiging nodig had om innerlijk zelfvertrouwen te ontwikkelen.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik innerlijk nooit blij ben geweest met wat ik heb bereikt omdat ik door anderen niet bevestigd werd in wat ik goed deed.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb ‘wat ik goed moest doen door mezelf bepaald is’.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb te denken dat ik een prestatie moest leveren om positief gewaardeerd te worden.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb te hopen dat mensen zouden zeggen ‘we zijn trots op jou dat je er bent om wie je bent, los van prestaties die je levert’.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik van anderen verwacht dat men zegt ‘ik heb begrip voor je angst om te falen, je onzekerheid en twijfels en te denken of je wel goed genoeg bent’.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik innerlijk de verwachting koesterde ‘ik wil dat iemand me zegt ik ben trots op jou’.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb te denken dat ik met uiterlijke prestaties innerlijk kon bereiken dat mensen trots waren op mij.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik met uiterlijke prestaties mezelf innerlijk wilde bewijzen ‘dat ik tot iets in staat was’.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik van mensen uit mijn omgeving verlangde dat zij ‘trots’ zouden zijn op mij naar aanleiding van de manier waarop ik uiterlijk presteerde.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik innerlijk niet blij was met wat ik uiterlijk heb bereikt omdat ik positieve woorden en bevestiging verwachte van mensen uit mijn omgeving.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik van mensen uit mijn omgeving verlangt heb dat men zou uitspreken ‘je bent goed zoals je bent, los van prestaties die je levert’.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik in relatie tot het woord ‘trots’ denk aan ‘onvoorwaardelijke liefde en ondersteuning en dat anderen ten alle tijden begrip hebben voor mijn inspanningen.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik van anderen verwacht/verlang dat zij onvoorwaardelijk begrip hebben voor mij.

Ik  vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik nog steeds de dag afwacht dat iemand tegen me zegt ‘ik ben trots op jou’ en als iemand trots is naar aanleiding van mijn gedrag dat ik me realiseer als mensen uitspreken ik ben trots op je dit niet als zodanig kan ervaren.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik ‘trots’ associeer met hetgeen ik uiterlijk manifesteer en wat ik doe altijd moet resulteren in waardering, erkenning of complimenten.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik aan ‘trots’ een positieve mind verwachting heb gekoppeld ‘als ik wat ik doe goed doe, dan zijn mensen uit mijn omgeving tevreden en trots op me’.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb te denken ‘als ik wat ik doe goed doe dan mag ik er onvoorwaardelijk zijn en dan krijg ik geen kritiek op de prestaties die ik lever’.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb te denken ‘als ik wat ik doe goed doe’ door een ander positief wordt beoordeeld me realiseer, zie en begrijp dat ik mezelf innerlijk een bepaling opleg hetgeen wat ik goed doe door anderen wordt bepaald door mezelf geïnterpreteerd wordt als zijnde goed of fout.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb ‘hoe ik mezelf innerlijk ervaar’ afhangt van de manier waarop ik mezelf beoordeel.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik altijd alert was met het observeren van mijn omgeving vanuit mijn veronderstelling ‘ik kijk eerst hoe anderen reageren naar aanleiding wat ik zeg of doe en afhankelijk van externe reacties daaraan mijn gedrag heb aangepast.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik mensen uit mijn omgeving scande en vervolgens mijn gedrag hieraan aanpaste.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik me afhankelijk heb gemaakt van de reactie van de ander.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik blokkeer tijdens situaties waarin ik moet presteren, met name een spreekbeurt voor een groep onbekende mensen waaraan ik iets over mezelf moet vertellen.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik specifieke omgeving ontwijk die ik vooraf niet kan controleren.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik innerlijk onzekerheid ervaar binnen situaties waarin ik onder drang of dwang ‘moet’ presteren.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik innerlijk negatief geladen energie van faalangst heb ervaren, niet kon omzetten in positieve acties omdat fysieke gespannenheid me blokkeert waardoor mijn zelfvertrouwen vermindert.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb zodra ik mensen ontmoet die uiterlijk spontaan, ongedwongen en/of assertief gedrag etaleren, vervolgens innerlijk weerstand en onbegrip ervaar. Zie mijn vorige blog.

Ik vergeef mijzelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb zodra ik me innerlijk ‘over alert en gespannen ervaar’ overspannen ben, niet meer innerlijk de rust ervaar om ontspannen met mijn taken om te gaan, verplichtingen na te komen en sociale contacten aan te gaan en omdat ik wilde dat mensen uit mijn omgeving trots waren op me en dit niet uitspraken, te denken dat zij mij ‘altijd en alleen maar’ negatief beoordeelde.

Wordt vervolgd.

Geef een reactie

