Dag 427 unwished

In vorige blogs beschrijf ik dat ik positieve bevestiging en begrip wil verwerven van mensen uit mijn omgeving.  

Ik was voor controle bij de tandarts waar mijn gebit werd gecontroleerd met behulp van een instrument in de vorm van een haakje. ‘Ja ik zie het al, aan de achterkant van een van de kiezen zit nog tandplak’. Nadat de tandarts mij het haakje met daaraan het restje tandplak laat zien ervaar ik in mijzelf irritatie waarop ik zeg ‘dan stop maar met de controle’.  Ik ervaar de woorden van de tandarts als ‘streng’ en ‘kritisch’.

Herdefiniëren van de woorden ‘streng’ en ‘kritisch’.

Kritisch = klinkt voor mij als – ik heb niet goed genoeg mijn best gedaan. Als afwijzing van mijn inzet en van mijn persoonlijkheid. Ik wil geen kritiek krijgen want dan ben ik niet kundig maar onkundig. Wat ik doe is altijd fout. Als ik fouten maak verwacht ik altijd kritiek. Ik ben bang dat mensen mijn inzet bekritiseren. Kritiek doet zeer. Ik wil geen kritiek maar complimenten ontvangen. Ik verlang naar complimenten.

Realisatie – in tegenstelling tot dat ik van mensen complimenten willen ontvangen wantrouw ik hun complimenten omdat ik kritiek verwacht.

Kritisch – woordenboek: aanmerking op iemands optreden of daden.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik veronderstel dat de tandarts mij niet positief bevestigt waardoor ik haar woorden ervaar als ‘streng’ omdat zij ‘kritiek’ heeft op mijn daden.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat in mijzelf irritatie ervaar omdat ik denk dat ik niet goed genoeg mijn best heb gedaan.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik kritiek ervaar als afwijzing van mijn inzet en van mijn persoonlijkheid.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik angst heb voor het oordeel van anderen want ik wil geen kritiek krijgen.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard als ik in mijzelf kritiek ervaar dan vervolgens denk ik ben niet kundig maar onkundig.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik verwacht wat ik doe is altijd fout.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik veronderstel als ik fouten maak dan verwacht ik altijd kritiek.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik bang ben dat mensen mijn inzet bekritiseren want kritiek doet zeer.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik zonder onderbouwing met argumenten kritiek uiten op mensen ervaar als negatief en mensonterend.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat mijn inzet erop gericht is dat ik van mensen uit mijn omgeving positieve ondersteuning wil verwerven in de vorm van argumenten en redenen van deze argumenten.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik erop aan wil kunnen dat mensen uit mijn omgeving oog hebben voor mijn behoeften.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik in tegenstelling tot mijn verlangen dat ik van mensen complimenten wil ontvangen kritiek verwacht.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik ondersteunende woorden niet herken of betwijfel omdat de intentie van deze woorden voor mij onbekend is.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik opmerkzame positieve ondersteuning niet ervaar als manier om mijzelf te ondersteunen omdat ik focus op de energie kritiek en fouten maken.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard als en zodra ik iets onderneem dat ik veronderstel dat wat ik aanpak of in gang zet gaat toch fout.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik door mijn ervaring bij de tandarts niet opgemerkt heb dat ik geïrriteerd reageer nadat de tandarts tandplak opmerkt. Als en wanneer ik geïrriteerd reageer naar aanleiding van opmerkzame woorden, dan Stop ik en Adem.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik de woorden van de tandarts ervaar als kritiek op mij als persoon.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik de opmerkzame woorden van de tandarts niet los kan zien van de irritatie die ik ervaar.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik in mijzelf irritatie en kritiek ervaar naar aanleiding van tandheelkundige expertise en conclusie van de tandarts.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik naar aanleiding van de conclusie van de tandarts haar conclusie ervaar als betweterig.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik conclusies van mensen vaak in de wind sla, naast mij neerleg, bekritiseer of weglach omdat ik conclusies zonder onderbouwing en overleg als ongevraagd advies/mening ervaar.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik in mijzelf ergernis ervaar omdat ik mij erger aan mensen die ongevraagd hun conclusies communiceren.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik mensen betweterig, streng, zelfingenomen en arrogant vind als zij zonder overleg en ongevraagd hun mening spuien.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik geïrriteerd en met ergernis reageer op mensen die ongevraagd, impulsief en zonder na te denken hun advies uiten omdat ik dit lomp, onbeschoft en bot vind.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik naar aanleiding van mensen die zonder overleg, ongevraagd, impulsief en zonder na te denken hun mening spuien in mijzelf irritatie en ergernis ervaar.

Ongevraagd – waar niemand om heeft gevraagd – ongevraagd advies is niet altijd welkom – ongewenst – spontaan – zonder toestemming.

Synoniemen van:

Ongevraagd – spontaan, automatisch, uit eigen beweging, uit zich zelf, van zelf, vrijwillig.

Onbevangen – ongedwongen, ongekunsteld, ongevraagd, onschuldig, spontaan, uit zichzelf.

Ik realiseer mij dat ik een niet geplande baby/kind was en niet uit mezelf maar met de keizersnede ben geboren. Ik heb vaak gedacht dat ik door mijn ouders niet spontaan en gepland werd verwekt en dat ik daarom ongewenst was. ‘Een foutje’.

Ik realiseer mij een beeld van de woning waar ik als kind heb gewoond, met daarin de gang die toegang verschafte naar een kamertje waarin mij op mijn verjaardagfeestje door een kennis van mijn ouders werd verteld dat mijn ouders door mijn ongeplande komst, door mijn opa verplicht werden (streng) dat zij ‘door mijn niet geplande komst’ moesten trouwen.

Ik heb vanaf dat moment altijd gedacht dat ik een foutje was en dat mijn ouders daarom vaak ruzie hadden omdat mijn vader vaak ‘kritiek’ had op mij. Born As Unwanted Child.

wordt vervolgd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 gedachtes over “Dag 427 unwished

Geef een reactie

