Dag 405 Exaltation

Exaltation = a feeling or state of extreme happiness. Watch the Desteni hangout.

the exaltation de trance ; de extase (v) ; de betovering (v) ; de vervoering (v) ; de verrukking (v) ; de geestvervoering (v)

Omdat ik weinig tot geen geld bezit kan ik minder leuke dingen doen of het onderhoud van een auto bekostigen. Ik ben van mening dat ik door geld gebrek, door een vrouw/partner niet op waarde wordt geschat. Door geldgebrek wordt ik niet gezien. Hierdoor denk ik dat ik door de vrouw wordt afgewezen.

Ik realiseer mij, zie en begrijp dat ik negatief oordeel over de bedoelingen van een vrouw omdat ik veronderstel dat ik door haar niet op waarde wordt geschat, niet wordt gezien waardoor ik denk dat ik door haar wordt afgewezen.

Ik realiseer mij dat ik in relatie tot mensen die een baan hebben mijzelf met hen en mijn huidige financiële situatie vergelijk, door mijn oordeel in mijzelf negativiteit, afgunst & jaloezie ervaar.

Ik realiseer mij dat ik betaald werk associeer met onafhankelijkheid & zekerheid en door dit oordeel het gespreksthema over geld in relatie tot een vrouw zolang mogelijk ontwijk.

Ik realiseer mij dat ik mijn eigenwaarde laat bepalen & baseer op het niet of wél bezitten van materieel bezit.

Ik realiseer mij dat deze positieve en negatieve oordelen in mijzelf energie genereert, invloed heeft op mijn geest, ontstaan door mijn gepolariseerde mind gedachten.

Ik realiseer mij, zie en begrijp dat ik mijn negatieve of positieve eigenheid in hier zelf bepaal hetgeen mijn afgescheidenheid van mijn fysiek Gewaarzijn in Hier bepaald.

Ik realiseer mij, zie en begrijp dat ik veronderstel/oordeel ‘wie ik ben’ wordt door mijzelf bepaald door de hoeveelheid geld wat ik tijdens dat moment bezit:

  • tijdens weinig geld bezit = mijn mind bevat negatief geladen energie
  • tijdens méér geld bezit = mijn mind bevat positief geladen energie.

Ik realiseer mij zodra ik aan meer geld denk, via mijn mind, de hoeveelheid geld fungeert als middel/doel waardoor ik tijdens méér geld bezit in mijzelf méér positiviteit ervaar, opgewekter ben, vrolijker, zelfverzekerder. Dus meer geld = minder onzekerheid.

Dit in tegenstelling tot tijdens weinig geld bezit. Hierdoor voel ik mij melancholisch, terneergeslagen, minderwaardig en verslagen. Dus minder geld = meer onzekerheid.

Ik realiseer mij dat ik in het verleden meer geld bezat en kopen kon wat ik wilde. Door mijn negatief oordeel ‘ik heb nu geldgebrek’ beland ik in een emotionele crisis en terugval in zelfdestructief gedrag.

Ik realiseer mij dat ik vervolgens onverschillig wordt, voor mij een manier is om met tegenslagen om te gaan en dat ik tijdens een terugval mijn zelfdestructieve gedrag een overlevingsmechanisme is geworden.

Ik realiseer mij wanneer ik destructief gedrag inzet om bijvoorbeeld reacties uit te lokken bij anderen, (erkenning, waardering) dan wordt dit gedrag ook altijd ingezet om voorgaande heftige negatieve emoties te reguleren, zoals mijn negativiteit in de vorm van angst voor nabijheid of angst voor verlating en het niet gezien zijn als kind. Ik realiseer mij zodra ik denk ‘als ik weer meer geld heb, dan ben ik zelfverzekerder, flexibeler en minder afhankelijk van de mening van een vrouw omdat zij mij minder snel afwijst vanwege mijn geldgebrek. Geldgebrek = afwijzing.

Geldgebrek = afwijzing gedachten resulteert vervolgens in terugval & zelfdestructief gedrag:

  • te weinig tot niet eten;
  • teveel roken;
  • overmatig alcoholgebruik;
  • mezelf uit contact terugtrekken;
  • rommel maken in huis;
  • de boel de boel laten (onverschilligheid);
  • losbandig seksleven,
  • ruzies uitlokken of mensen weg duwen.

Ik realiseer mij zodra ik zelfdestructief gedrag vertoon, dat ik minder bewust in het leven sta en vaak slechter opgewassen ben tegen tegenslagen en ik neem dan vaak mijn eigen verantwoordelijkheid niet. Het lijkt alsof alles mij zomaar overkomt en dat ik niet in staat ben om het gebeuren te verteren.

Ik realiseer mij dat ik bij een terugval vaak niet een positieve wending kan geven aan mijn leven. Het afleren van (zelf) destructief gedrag kost veel inspanning. Iets wat je, je hele leven gedaan hebt en wat voor jou op wat voor een manier dan ook “gewerkt” leek te hebben is moeilijk af te leren.

Ik realiseer mij, zie en begrijp dat stap een Gewaar worden van patronen in mijzelf is. In deze blog realiseer ik mij dat ik mijzelf negatief evalueer. Mijn gebrek aan financiële middelen is hier aanleiding voor omdat ik veronderstel dat vrouwen mij negatief beoordelen op/door mijn geldgebrek.

Ik realiseer mij dat ik recent heb meegemaakt dat vrouwen afhaken zodra zij horen over mijn financiële situatie. Omdat zij geld, net als ik, automatisch in verband brengen met leuke dingen doen, er leuk uitzien.

Ik realiseer mij zie en begrijp dat ik veronderstel dat ik met méér geld, als mens die ik dán ben, aantrekkelijk ben voor een ander. Dit negatief zelf oordeel belemmert mij uiteindelijk om openlijk en oprecht te communiceren over mijn financiële situatie.

Ik realiseer mij dat ik initiatief wil nemen om een vrouw te ontmoeten maar mijn gedachten aan geld gebrek boezemen mij angst, faalangst, minderwaardigheid en onzekerheid in waardoor ik zelf destructief wordt en de rol van slachtoffer inneem in mijn gedrag.

Realisaties-

Door de Desteni Tools ben ik Gewaar geworden van dit zelfdestructief mechanisme in mijzelf. Dit werd bevestigd tijdens een training agressie via mijn werk waarin omgaan met geweldsituaties centraal staat. Bewustzijn van mijn instinctieve en emotionele reacties door training, oefening, zelfkennis vormt het startpunt om mijn zelfdestructief gedrag dat ontstaat door mijn zelfoordeel onder ogen te komen en effectief om te buigen naar zelfcontrole in de vorm van zelf richting bepalen door mijn gedrag en mind te herdefiniëren.

In de eerste plaats is herkenning, erkenning en begrip belangrijk. Erkennen van de gevoelens en het weten waar het vandaan komt. Door zaken uit je verleden te verwerken en op te ruimen geef je jezelf de ruimte bewuster te kunnen leven. Door Gewaarzijn en bewuster in het leven te staan en jezelf aan onderzoek te onderwerpen kun je al een begin maken met de oplossing = zelfkennis en zelfgewaarzijn. Je moet leren omgaan met die innerlijke gevoelens van het slachtoffer zijn, het hebben van te weinig Gewaarzijn, te weinig zelfvertrouwen dat ontstaat door training, oefening en zelfkennis.

Het uiteindelijke doel is immers toch dat je, je eigen verantwoordelijkheid leert te nemen voor je eigen leven en je gedragingen, ongeacht wat ander mensen jou aan hebben gedaan.

Er is een mogelijkheid om via deze DIP-LITE tools jezelf hulp, inzicht, begrip en ondersteuning te bieden. Dus een oplossing is er meestal wel.Naast dat jezelf aan de slag gaat wordt je ondersteunt door een buddy die deze reis zelf maakt. De reis naar Gewaarzijn en zelf richting bepalen wat het beste is vóór Alle Leven.

Wordt vervolgd met Zelfvergeving in volgende blogs.

Een gedachte over “Dag 405 Exaltation

  1. Pingback: Dag 406 mindcirkels | Jan's No Longer Fear into Life Journey

Geef een reactie

