Dag 396 See my Doubt

In een blog las ik het verslag van iemand die als kind opgroeide in een narcistisch gezin.

“Er zijn vele manieren om zo’n gezin te beschrijven maar een significant kenmerk is dat een van de ouders zelf vaak óók opgegroeid is in een narcistisch gezin en zichzelf onder invloed van narcistische ouders onveilige grenzen heeft aangeleerd. Hierdoor raakt het kind/ouder verward door een gebrek aan ouderlijke belangstelling. Kinderen in dergelijke gezinnen ontwerpen en besteden buitensporige hoeveelheden energie voor strategieën om de aandacht van de ongeïnteresseerde ouder(s) te krijgen”.

Ik heb in mijzelf het gevoel van onverschilligheid en twijfel ontwikkelt naar aanleiding van mijn interpretatie dat ik dacht dat mijn ouders weinig geïnteresseerd waren omdat zij geen belangstelling hadden voor mijn gevoelens van onzekerheid en angst. Hierdoor werd ik gefrustreerd en angstig. Mijn verlangen naar intimiteit werd gedwarsboomd door een gebrek aan belangstelling van de zijde van mijn ouder(s). Mijn veronderstelling heeft gezorgd voor mijn wazige en ongedefinieerde notie van passende grenzen.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik in mijzelf doffe onverschilligheid manifesteer naar aanleiding van woorden die iemand uit mijn omgeving uitspreekt.

Voor context zie voorgaande blogs.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik mij identificeer met doffe onverschilligheid.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik in mijzelf het gevoel van onverschilligheid en twijfel heb ontwikkelt naar aanleiding van mijn interpretatie dat mijn ouders weinig geïnteresseerd waren in mij omdat zij geen belangstelling hadden voor mijn gevoelens van onzekerheid en angst.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik dacht dat mijn grenzen niet gerespecteerd werden waardoor ik gefrustreerd en angstig werd.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik mijn grenzen niet respecteer.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik veronderstel dat mijn verlangen naar intimiteit gedwarsboomd werd door een gebrek aan belangstelling van de zijde van mijn ouder(s).

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik participeer in zelfoordeel in relatie tot doffe onverschilligheid naar aanleiding van mijn gedachte dat ik ben opgegroeid met de notie van passende belangstellende grenzen in mijzelf wazige en ongedefinieerde grenzen gegenereerd heb.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik mij identificeer met de energie die plakt aan doffe onverschilligheid in mijzelf desinteresse ervaar.

Ik vergeef mezelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik mijzelf veroordeel dat ik niet bekwaam ben bij het vaststellen van de passende grenzen met mensen, in combinatie met een te groot verlangen naar erkenning, vervolgens ‘mensen wil behagen’, geresulteerd heeft in het feit dat ik mijn weerstand niet onder ogen kom.

Ik vergeef mezelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik mij wil haasten om de gewenste resultaten te creëren als een beloning voor een geprojecteerde intimiteit met anderen en hoe dergelijke projectie heeft geleid tot woede en frustratie wanneer de relatie haar ware identiteit onthulde.

Ik vergeef mezelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard voor het accepteren en het mijzelf toestaan als ik problemen ervaar met het luisteren naar kritiek waardoor ik moeite ondervind met de fundamentele conflicten waarin het alledaagse leven mij voorziet.

Ik vergeef mezelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard om onnodige drama te manifesteren omdat ik denk dat ik problemen ervaar met grenzen stellen – vervolgens anderen wil behagen om te voorkomen dat ik mijn geautomatiseerde antwoorden naar aanleiding van kritiek de weerstand die ik ervaar niet onder ogen hoef te komen.

Ik vergeef mezelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik aan mensen en situaties die kunnen leiden tot onopgeloste gevoelens van woede of verraad – het gemis aan intimiteit en gezonde belangstelling – wil voorkomen en hoe ik mijn vermijding rechtvaardig door mijzelf te definiëren als verlegen of omdat ik externe kritiek niet kan verdragen.

Ik vergeef mezelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik mijzelf in onveilige en gevaarlijke posities in mijn leven heb begeven als gevolg van mijn veronderstelling dat mijn keuze veroorzaakt werd door een gebrek aan veilige grenzen omdat ik voelde dat mijn grenzen geschonden of genegeerd zijn door een gebrek aan onvoorwaardelijke belangstelling.

Ik vergeef mezelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik opging in reactieve emotionele toestanden als ik zie/zag dat mijn grenzen worden geschonden mij realiseer zie en begrijp mij te doen gelden en uiten van mijn rechten soms zelfs meer beangstigend was, met name het binnen stappen van een ongezonde situatie, relatie en-of valse vriendschappen.

Ik vergeef mezelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard om deel te nemen in zelf- ondermijnend gedrag omdat ik niet geloof in mijn vermogen om mijn werkelijkheid te definiëren in Levende woorden omdat ik mezelf betwijfel en daarom twijfelde ik ook aan de intenties van anderen.

Als en wanneer ik door gedrag van anderen in mijzelf twijfels ervaar, dan Stop ik en Adem,

wordt vervolgd.

Discutabele gehoorzaamheid

Lethargy: Introduction – Atlanteans – Part 212

Geef een reactie

