Dag 387 Zelf invulling geven aan de woorden die ik leef – hulpvaardigheid.

Ik realiseer mij nu ik aan solliciteren ben naar een baan, dat ik aan bepaalde woorden waarde toeken. In een van mijn sollicitaties verwijs ik naar het woord hulpvaardigheid.

In mijn huidige vrijwilligers functie conformeer ik mij aan de basis waarden van de organisatie waaraan ik mijn diensten aanbied. Algemene Basis waarden waarmee de organisatie zich o.a. profileert zijn – verantwoordelijkheid, gelijkwaardigheid, natuurlijkheid, vrijheid en redelijkheid.

Er is ook verschil in opvatting binnen deze groep. Een aantal zetten zich namelijk af tegen elke vorm van godsdienst, terwijl er andere humanisten zijn met nog overige religieuze overtuigingen. De een vindt een boven ons staande almachtige dus onzin en een andere humanist is tegelijkertijd bezig met rituelen en bijeenkomsten van een andere religie.

Ik onderzoek voor mijzelf de betekenis die ik toeken aan het woord hulpvaardigheid.

Betekenis – Hulpvaardigheid.

Bereid om steun of assistentie te verlenen.

Als kind bood ik mijn hulp aan om waardering en erkenning te krijgen voor mijn inspanning. Binnen mijn huidige functie communiceer ik met mensen vanuit het principe dat zijzelf zelfredzaamheid leren in de uitvoering van praktische oplossingen. Deze insteek loopt parallel aan de opvattingen van de Nederlandse politiek die een participatie samenleving promoot. Het verschil van mijn hulp nu ten opzichte van mijn kind zijn hulpaanbod is dat ik mensen ondersteun bij hun hulpvraag.

Ik heb geen oordeel over hun achtergrond en assisteer hen bij de vragen die zij mij voorleggen. Mijn houding als kind ten opzichten van mijn hulpaanbod nu verschilt daarin dat ik niets wil oplossen om erkenning of waardering te krijgen. Ik heb mij ten doel gesteld, dat ik mij binnen deze werkomgeving profileer door duidelijkheid aan te bieden aan de mensen die ik ondersteun.

Ik realiseer mij dat ik hierdoor vaardig ben in anderen helpen omdat ik hen, door mijn vraagstelling zodanig te formuleren, ondersteun en assisteer dat zij zelf nadenken over dat wat zij nodig hebben. Vervolgens geef ik hen tips hoe zij een bepaalde activiteit zelf kunnen uitvoeren. Door deze inzet komen er meer vragen aan het licht. Ik rapporteer deze terug naar een manager, die eventueel vervolgacties naar aanleiding van praktische inzichten die zijn ontstaan, in gang kan zetten.

In mijn benadering zet ik mij in door mensen zelfredzaamheid te leren die los staat van elke vorm van godsdienst. Door met humor en tact alert te zijn op mijn valkuil dat ik wel erkenning en waardering wil krijgen voor mijn rol als helper, realiseer ik mij dat ik in mijzelf een ontwikkeling heb ervaren waardoor ik zie en begrijp dat ik duidelijkheid en hulpvaardigheid combineer. In relatie tot de mensen die ik begeleid, ervaren zij wat zij nodig hebben, hun praktische problemen zelf leren oplossen.

Coole ontwikkeling.

Geef een reactie

