Dag 343 Living words: Verantwoord

Wij hebben onszelf tegenover onszelf voor ons bestaan te verantwoorden, willen wij ook de werkelijke stuurman zijn van dit bestaan en niet dulden dat onze existentie op een gedachteloze toevalligheid gaat lijken.

Want op welk gezichtspunt, interpretatie of veronderstelling baseren wij onze gedachten waardoor wij denken dat wij  verantwoord onze keuzes maken?

Verantwoord: goed overwogen en veilig, aansprakelijk zijn voor de naleving van de wet waardoor wij door de wetshandhavers voor onze daden ter verantwoording geroepen kunnen worden. Binnen de opvatting van ethisch handelen wordt ieder mens geacht aansprakelijk te zijn voor haar/zijn gedachten en hiervoor rekenschap kunnen afleggen berustend op de rede wat met goed en kwaad te maken heeft.

Verantwoordelijk: iemand draagt de verantwoordelijkheid voor iets. Dat
wil zeggen dat je weet ‘wie over iets, de uiteindelijke baas is’.  Bij wie je moet zijn als er iets is fout gegaan. Ik realiseer mij dat ik zelf verantwoordelijk ben voor de herdefiniëring van mijn gedachten.

Afgelopen week tijdens een bijeenkomst realiseer ik mij dat ik wel eens lacherig reageer zodra mensen die iets vertellen afwijken van mijn gezichtspunt. Ik veronderstel in mijzelf dat er dan geen overeenstemming is tussen hetgeen die ander zegt en wat ik denk is wat mijn lacherigheid oproept.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik lacherig reageer zodra er geen overeenkomst is tussen wat besproken is tussen mij en een ander.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik lacherig reageer in relatie tot iemand die iets verteld dat afwijkt van wat ik denk over het gespreksonderwerp.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat wat ik denk aanleiding vormt voor mijn lacherig gedrag wat ik associeer met mijn reactie vind ik zelf denigrerend.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik de indruk wek dat ik mijn gesprekspartner door mijn gelach naar beneden haal.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik lacherigheid in relatie tot iemand naar beneden halen associeer met mijn gedachte waardoor ik mijn een ervaring herinner waarin mijn gesprekspartner lacherig reageerde naar aanleiding van mijn bijdrage waardoor ik mijn naar beneden gehaald voelde.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf hebt toegestaan en aanvaard dat ik de ander belachelijk maak zodra ik lacherig reageer terwijl de ander iets verteld wat bijdraagt aan het gespreksonderwerp.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik aanmatigend reageer naar aanleiding van een opvatting van mijn gesprekspartner die in zijn commentaar afwijkt van mijn gezichtspunt/interpretatie waarop ik lacherig doe.

Als en wanneer ik lacherig reageer in relatie tot de bijdrage van mijn gesprekspartner hetgeen hij bespreekbaar maakt, dan stop ik en adem ik.

Ik realiseer mij dat mijn participatie in lacherig gedrag niet verantwoord vind mijzelf verhindert om op basis van gelijkwaardigheid met mijn gesprekspartner te communiceren, en dus mijzelf verhinder om effectief te communiceren als waartoe ik in staat ben en dat ik hierdoor niet verantwoordelijk ben voor iets dat mij aanzet tot lacherig gedrag in het bijzijn van mijn gesprekspartner die openlijk haar bijdrage levert aan het gespreksonderwerp.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik mij erger aan de afwijkende opvatting van mijn gesprekspartner waardoor ik denigrerend en aanmatigend lach naar aanleiding van de bijdrage van de vrouwelijk gesprekspartner.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik denigrerend denk waarom ben jij het oneens met wat wij hier bespreken.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard zodra ik lacherig reageer dit vergelijk met ik voel naar beneden gehaald realiseer dit moment heb ik ervaren als een negatief teken omdat ik dacht dat de ander door zijn reactie ongeïnteresseerd was in mijn bijdrage.

Als en wanneer iemand is ongeïnteresseerd want zhij reageert lacherig op mijn bijdrage, dan stop ik en adem.

Ik realiseer mij dat ik mijn gezichtspunt verwar met mijn interpretatie die ik naar aanleiding van lacherig gedrag van mensen naar aanleiding van mijn bijdrage heb ervaren als ongeïnteresseerd zijn in mij als mens en mijn bijdrage aan een gesprek, een vraag of een opmerking omdat mensen lacherig reageerde.

Ik stel mijzelf ten doel zodra ik mij realiseer dat ik lacherig reageer op iemand die afwijkt van mijn opvatting dat ik mijn afwijkende opvatting in mijzelf als gedachte onderzoek door hierop zelfvergeving uit te schrijven.

Geef een reactie

