Dag 321 afwachtend versus impulsief handelen

Ik realiseer me dat ik door mijn afwachtende houding een tijdlang heb gedacht ik maak weloverwogen mijn keuzes. Dit in tegenstelling tot impulsief handelen hetgeen kan duiden op de neiging tot handelen vanuit plotse opwelling en niet volgens weloverwogen plannen. Daar in tegen, te lang afwachten neigt naar uitstelgedrag.

Ik realiseer me dat ik mijn afwachtend/impulsief dilemma verbind aan mijn twijfel om spontaan en onbevangen te zijn in mijn keuzes. Uit angst voor kritiek om de verkeerde keuze te maken kan ik terug deinzen waardoor ik het contact met mijn fysiek en het huidige moment in Hier verlies.

Ik realiseer me dat weldoordacht en weloverwogen handelen een uitdaging is voor mijzelf waardoor ik me van drie punten gewaar ben.

  1. Ik ervaar weerstand en gevoelens van onmacht tegen weldoordacht handelen omdat ik vaak niet toekom aan weldoordacht handelen omdat ik zit te treuzelen.
  2. Ik heb ook wel eens de opmerking gekregen dat ik weloverwogen handelen verwar met oeverloze zelfreflectie.
  3. Daarnaast realiseer ik me dat weldoordacht handelen en de correcties die ik wil maken vanuit Gewaar zijn, daadwerkelijk wil wandelen om ware zelfexpressie te realiseren, hetgeen het beste is voor Alle Leven, voor mij nieuw en onbekend terrein is.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik zit te treuzelen synoniem is aan twijfelen, aarzelen, wankelen en terug deinzen, waardoor ik afgeleid door mijn mind schrik van de tijd op de klok die mij instrueert opschieten en haasten om op tijd de trein te halen voor mijn eerste afspraak

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik mijn weloverwogen keuzes heroverweeg door middel van oeverloze zelfreflectie waardoor allerlei doemscenario’s de revue passerend in mezelf opwellen, irrelevante mind beelden en woorden waaruit gedachten, emoties en gevoelens ontstaan die mij doen twijfelen waardoor ik afwachtend ben

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik recent naar aanleiding van een negatief bericht uit mijn omgeving frustratie en ergernis heb ervaren omdat de boodschap afweek van mijn intentie waardoor ik geërgerd en geprikkeld geraakt, naar aanleiding van deze weerstand in mezelf frictie heb ervaren waarop ik vervolgens impulsief het besluit heb gemaakt ik doe niet mee aan een activiteit die ik had toegezegd

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard wanneer iemand afwijkt van mijn verwachting dat ik mijn mening belangrijker vind dan hetgeen de ander communiceert

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik naar aanleiding van een afwijkende mening in de verdediging schiet, mijn mind wereld en realiteit wil rechtvaardigen

Als en wanneer ik naar aanleiding van een bericht hetgeen afwijkt van mijn intentie/verwachting/beeld ergernis en frustratie in mezelf ervaar, dan stop ik en adem ik.

Ik realiseer me dat mijn intentie in de lijn ligt met het goed willen doen voor de persoon waarop deze mij bekritiseerd waarop ik in een opwelling boosheid ervaar besluit om de afspraak met iemand anders impulsief te cancelen. Ik realiseer me, zie en begrijp dat ik mijn besluit om de afspraak te cancelen maak in relatie tot en naar aanleiding van het afwijkende antwoord, hetgeen afwijkt van mijn verwachting.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard nadat mijn intentie, hetgeen in de lijn ligt met  mijn verwachting dat ik het goed wil doen voor iemand, waarop ik volgens mijn opvatting bekritiseerd word in een opwelling teleurstelling, onmacht en boosheid ervaar waarop ik impulsief besluit om de afspraak met iemand anders te cancelen.

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard dat ik mijn besluit om de afspraak te cancelen maak in relatie tot, naar aanleiding van het afwijkende antwoord van een persoon hetgeen afwijkt van mijn verwachting

Ik realiseer me, zie en begrijp dat ik onvoorwaardelijk begrip en steun verwacht in reactie/relatie tot mijn gedrag als erkenning/beloning voor mijn bijdrage en zodra dit afwijkt impulsief vanuit nijd een andere afspraak cancel vervolgens denk het is ook nooit goed wat ik doe

Ik vergeef mijzelf dat ik mijzelf heb toegestaan en aanvaard zodra de reactie op mijn bijdrage afwijkt van hetgeen ik verwacht, geen beloning, waardering en erkenning op mijn bijdrage ontvang, impulsief een andere afspraak afzeg

Ik realiseer me zie en begrijp dat ik onbetrouwbaar ben in de naleving van gemaakte afspraken, de bekendheid en destructieve karakter hetgeen door mijn impulsieve besluit ontstaat, een handeling verkies die ik met onbetrouwbaarheid associeer waarop ik vervolgens braakneigingen ervaar

Als en wanneer ik in tegenstelling tot mijn aanname ‘ik doe het goed’ een positieve reactie/aandacht c.q. bevestiging/beloning verwacht, dan stop ik en adem ik

Als en wanneer ik  daarvoor in de plaats ‘een negatieve afwijzende respons ontvang’ vervolgens denk ‘ik doe het ook nooit genoeg’, dan stop ik en adem ik

Als en wanneer ik toch frictie, weerstand, nijd en vervolgens braak neigingen ervaar, dan stop ik en adem ik

Ik ga met mezelf de verbintenis en het commitment aan dat ik een plan van aanpak samenstel waarin ik mijn principes vertaal naar realistische doelen, hetgeen ik tijdens overleg en plannen maken kan communiceren met anderen binnen mijn wereld en realiteit

Ik stel mezelf ten doel dat ik aannames niet langer veroordeel zie en begrijp als mogelijkheid om mijn ware zelfexpressie te wandelen

 

 

2 gedachtes over “Dag 321 afwachtend versus impulsief handelen

  1. Pingback: Dag 322 Na getreuzel in mezelf mijn vooroordelen bevragen | Fear is not an Option Journey to Live

  2. Pingback: Dag 323 Building Self Awareness | Fear is not an Option Journey to Live

Geef een reactie

