Dag 305 Dentist fear

Vorige week was ik voor controle van mijn gebit bij de tandarts. Omdat dit een kennismaking was met een nieuwe tandarts was ik vooraf aan dit bezoek niet angstig omdat ik wist dat dit een onderzoek en kennismaking was.

In de wachtkamer aangekomen kreeg ik toch een reactie op het boorgeluid dat uit de behandelkamer klonk.

Op dit triggergeluid heb ik vervolgens onmiddelijk ademoefeningen toegepast en een rondje gelopen door de wachtruimte. Hierdoor verdween mijn reactie. Vanaf het moment dat ik van de tandarts in de behandelstoel mocht plaatsnemen raakte ik toch licht gespannen

De vriendelijke tandarts stelde me op de hoogte van het behandelplan nadat zij mijn gebit gecontroleerd en de rontgenfoto’s geinspecteerd had. Na deze controle werden vervolgafspraken gemaakt voor de daadwerkelijke behandeling.

Na dit bericht en gedachte aan de vervolg behandeling nam mijn angst toe. De tandarts die mijn reactie zag stelde mij de vraag’of wilt u nog langer afwachten?’ Uuuhhh ‘Nee hoor, ik ga deze behandeling aan omdat ik mijn gebit wil verzorgen en goed wil onderhouden’. Later realiseerde ik me naar aanleiding van haar opmerking ‘of wilt u nog langer afwachten’ dit een herinnering bij me opriep aan eerdere tandarts ervaringen uit mijn jeugd.

Op de lagere school reed een tandartsbus de speelplaats op. Vanaf dat moment zat ik voortdurend in spanning te wachten. In afwachting op mijn beurt zat ik in spanning af te wachten tot aan het moment dat de assistente het klaslokaal betrad met het verlossende nieuws wie er van haar mee mocht voor controle in de bus.

Achteraf bij mijn eerste bezoek aan de nieuwe tandarts had ik echter nog allerlei andere gedachten zoals sluit haar werkwijze überhaupt  aan bij mijn beeld van de behandeling? En de kosten dan?

Omdat ik bij mijn vorige, een biologische tandarts, die de praktijk inmiddels heeft verlaten, de bijwerking, risico’s en invloed op het fysiek van amalgaamvullingen besproken had, besprak ik mijn dilemma met mijn nieuwe tandarts. De secretaresse van de kliniek had mij vooraf aan dit consult via een emailbericht al laten weten dat de nieuwe tandarts ook met amalgaam vrije materialen kan werken. Dit omdat amalgaamvrij werken voor mij aanleiding was van mijn keuze voor een biologisch tandarts consult.

De nieuwe tandarts echter twijfelt over de noodzaak van volledige amalgaam vervanging. Via internet heb ik verder onderzoek gedaan naar de werking en samenstelling van amalgaam waaruit blijkt dat er twee partijen zijn. De ene pleit voor amalgaam vrij behandelen waar de andere hiervan niet overtuigd is.

De tandarts kwam daarnaast na de rontgenfoto check tot de conclusie dat bestaande vullingen nog niet vervangen hoeven te worden.Daarnaast werd ik getriggerd door de opmerking ‘of wilt u nog langer afwachten’, die een reactie en herinnering bij me opriep. Naast de behandeling bij de tandarts gebruik ik ook supplementen om mijn weerstand te verhogen en herstel van tandvlees te bevorderen.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik afgelopen week na mijn bezoek aan de tandarts de dag daarop s’morgens wakker werd met twijfels aan de behandeling van vandaag

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik twijfel door het verschil in advies van de nieuwe tandarts in tegenstelling tot het amalgaamvrij advies van de biologische tandarts

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik door tegengestelde berichten op het internet ga twijfelen aan mijn keuze wel/niet amalgaamvrij vullingen in mijn gebit laten plaatsen

Ik vergeef mezelf dat ik me zelf toegestaan en aanvaard heb dat mijn reactie naar aanleiding van de boodschap van de tandarts dat behandelen noodzakelijk is, met angst voor de tandarts regeer, angst die vroeger op de lagere school is ontstaan

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat de kosten van de behandeling vooraf aan de behandeling mee spelen in mijn keuze om mijn gebit te laten behandelen, overwogen heb om dit argument als excuus te gebruiken om mijn gebit niet te laten behandelen

wordt vervolgd

4 gedachtes over “Dag 305 Dentist fear

  1. Hoi Jan, ook niet ‘biologische’ tandartsen werken tegenwoordig amalgaam vrij. Ik weet niet zeker of dit het geval is bij jou nieuwe tandarts, echter nieuw amalgaam plaatsen is niet nodig. Kun je ondertussen alle voors en tegens naast elkaar zetten ten aanzien van het vervangen van het oude amalgaam. Ik heb het zo’n 10 jaar geleden wel laten vervangen (en ik had vrij veel vullingen). Een ‘tegen’ kan zijn dat bij het vervangen, de tand altijd ietsje verder wordt uitgeboord en ook dat niet-amalgaam eventueel minder sterk kan zijn. Als een tandarts er niet voor open staat om het nader te bespreken is het een idee om nogmaals te wisselen voor een second opinion of om zelf je plan uit te stippelen en te vragen om medewerking (zo heb ik het destijds gedaan en daartoe was mijn oude tandarts bereid). Het is soms even zoeken voordat je een praktijk gevonden hebt die je bevalt. Mocht je het oude amalgaam willen vervangen dan wordt er wel e.e.a. aangeraden qua afvoer van resten amalgaam die vrijkomen, dit kunnen we nader bespreken als je hiertoe beslist.

    Like

    • Hoi Ingrid,

      Ik heb inmiddels twee behandelingen gehad. Er is diep geboord om een ontsteking te verwijderen.
      Al mijn vullingen, op een na zijn vervangen. Mijn nieuwe tandarts was ondersteunend tijdens de behandeling en had oog voor mijn spanning. Zij attendeerde mij op mijn ademhaling waardoor ik kon ademen en ontspannen. De nieuwe vullingen zijn wit van kleur. In deze praktijk was in het verleden een biologisch tandarts actief. Zij is daar weg. De nieuwe tandarts werkt ook met amalgaam vrije materialen. Bedabkt voor je support Ingrid. De supplementen Q10 en D3 gebruik ik inmiddels. Daarnaast neem ik smoothies. Het was met name de angst die de grootste uitdaging was. De eerste behandeling op maandag 0m 07.00 uur duudrde het langst. Mijn bovengebit werd toen hersteld en de dag daarop beneden. Beneden zat een otnsteking in mijn verstandskies die zij behandelt heeft met een medicijn. DIt heb ik achter me en gewandeld. Mijn angst is gericht op mijn verwachting dat de behandeling zeer/pijn doet. Dit heb ik besproken en uitegesproken waarna de tandarts mij geassisteerd heeft door mijn aandacht op mijn ademhaling te focussen. Groet Jan

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

