Dag 293 mezelf ondersteunen – oprecht mezelf zien

Met, standvastigheid, vastberadenheid en onwrikbaarheid alléén kom je er niet.

Lees hier een boeiende blog.

Het zijn inderdaad elementen die van belang zijn om stoppen met alcohol consumeren vol te houden. Ik bedacht een slogan. Een geheugensteun instructie ‘het eerste glas te laten staan’ die mij eraan herinnerde tijdens zucht om vooral niet overstag te gaan.

Een lapmiddel om mij en mijn geest in moeilijke momenten van zucht te ondersteunen om definitief stoppen daadwerkelijk vol te houden.Zo dacht ik!!!

Vooraf aan dit definitief besluit bedacht ik namelijk allerlei smoezen om dat eerste glas wel te pakken. Tja, wie fop ik ermee? Niemand, dit is wat de mind in mezelf doet en deed. Om welke simpele reden? Juist om zichzelf te voeden. In stand houden, of?

Een achterliggende gedachte was dus ik kan nooit meer alcohol drinken. Deze visie werd destijds gepredikt door de verslavingszorg. Deze visie is inmiddels bijgesteld las ik in een van de schoolboeken. Deze visie ‘eens een alcoholist, altijd een alcoholist’ gaf extra druk om wel te voldoen aan externe voorwaarden. Waardoor ik meer stress kreeg omdat ik de buitenwereld wilde bewijzen dat ik wel in staat was om droog te blijven. Omdat resultaat blijkt uit niets drinken, kreeg stoppen het symbool van een wedstrijd -element. Als ik bewijs dat ik niet drink, dan ben ik betrouwbaar, dan voldoe ik aan de criteria van de verslavingszorg, na vijf jaar droog zijn kun je stellen ‘je bent niet verslaafd’.

Ik realiseer me dit moeten voldoen aan de norm van de buitenwereld geeft meer druk, oordeel en spanning, weerstand die ik projecteer vanuit allerlei aannames en veronderstellingen.

Totdat ik tijdens een training van een medegebruiker die letterlijk de woorden uitsprak: ‘ik ben gewoon gestopt’ me verbaasd en verwonderd realiseerde- ‘huh’ zo simpel kan het zijn.

Gewoon bewust kiezen: ‘Ik stop mezelf nu’.

Ik realiseer me nu dat deze duidelijke keuze toen mij onwetend nog van de werking door de ervaring van bewust deze keuze wandelen, toen onbewust ondersteunt heeft.

Voor die tijd, in het verleden tijdens stoppen, bedacht ik allerlei smoezen.

Naast de druk van de verslavingszorg eens een alcoholist altijd een alcoholist, realiseer ik me dat alcohol mijn gids was om mij door moeilijke situaties heen te loodsen. Dit ontkennen vormt ook een onderdeel van verslaafd zijn. Afhankelijk blijven van de grillen en grollen van de mind, wat trouwens een serieus en niet te onderschatten probleem vormt.

Deze geest beelden doken weer op tijdens mijn laatste opname. Na 5 maanden intensieve autobiografie therapie voelde ik die leegte weer in mezelf. Waardoor ik onrustig werd en angstig. Ik wist me geen raad. Ik realiseer me nu achteraf dat ik eigenlijk angstig werd door dat gevoel van leegte.

Ik realiseer me ook dat ik in het verleden dan zocht naar groene blikjes in de koelkast van de supermarkt. Door die angst in de leegte ontstond dus stress en vragen in mezelf.

Hoe kan ik gezellig naar een feestje, samen met vrienden waarmee ik altijd samen dronk, zonder drank? Hoe kan ik naar een zonnig terras waar iedereen alcohol drinkt? Naar een verjaardag, daar staat altijd alcohol naast de toastjes? Helpppp…

Je weet wel, hield ik mezelf voor, glazen schuimend bier met waterdruppels aan de buitenkant op het glas. Zelfs tv reclames en advertenties in tijdschriften verwezen naar dit heerlijk heldere gevoel!! Excuses bedacht want tijdens feestdagen en verjaardagen drinkt iedereen alcohol.

Tenslotte had alcohol volgens de belerende houding van de hulpverleners naast het sociale aspect voor mij een psychische functie. Ik kon ermee mijn gedachten manipuleren.‘Wat denken anderen van mij’; ‘ben ik eigenlijk wel een aantrekkelijke gesprekspartner voor andere mensen’, ‘zijn zij überhaupt geïnteresseerd om in gesprek te gaan met mij’ en ‘heb ik eigenlijk iets zinvols te melden’.

Gedachten die me kort daarvoor nog weerhielden om met iemand in gesprek te gaan, die kon ik, zo wist ik, onder invloed van alcohol besturen van negatief naar positief.

Ik voelde me veiliger om mijn zegje te doen.Zelfs nadat mijn gesprekspartner een signaal gaf waar ik voorheen zou schrikken.

Bijvoorbeeld door afwijkende argumenten waardoor ik kritiek ervoer op mijn bijdrage. Of een bepaalde blik in de ogen van mijn gesprekspartner die mij deed twijfelen en dacht ‘oeps, die is boos en geërgerd zeg’. Ondanks deze signalen bleef ik in gesprek en zelfs onbevangen en spontaan. Kort daarvoor nog, voor de ‘klik’, in relatie tot de zelfde gedachten, door onzekerheid werd bevangen.

Door alcohol verdween mijn weerstand om in gesprek te gaan, naar een openbare gelegenheid te gaan, om in gesprek te blijven. Vooraf aan contact momenten was mijn geest allerlei scenario’s aan het construeren die ik kon toepassen om mijn mind onzekerheid te verbloemen.

Die leegte echter, die was me onbekend. Omdat ik gewend was om door gedachten orde te scheppen, overzicht te krijgen en controle in situaties. Omdat deze gedachten, gevoelens en emoties er niet waren, creëerde ik binnen dit onbekend terrein gedachten om deze onbekendheid te weerstaan. Omdat ik me hiervan niet bewust was ging ik allerlei scenario’s bedenken. Hieruit ontstond spanning en gedachten gefaald te hebben enzovoort met als resultaat een terugval. Uit schaamte voor de reactie van mijn falen dronk ik weer meer. Dit patroon doorbrak ik zelf na de woorden van de deelnemer aan de training. Inmiddels was ik wel twee jaar verder. Ik sta nu bijna drie jaar droog.

Ik realiseer me door de tools die ik leer en toepas in deze cursus als ik die destijds had geweten door mijn proces zonder gehaast, oordeel en druk onder ogen te komen door deze haast, oordeel en druk eerst grondig in beeld te brengen, hierop zelfvergeving toe te passen omdat ik door die onrust,oordeel en verwachtingen die ik mezelf had opgelegd, mezelf door elkaar aan het hutselen was, in het moment van leegte naar houvast zocht, eigenlijk had MOETEN doorademen, gedachten zelfvergeven, hardop uitspreken en de lading die aan haast, oordeel en druk plakt, de reacties weg te ademen.

Stoppen met drank komt concreet overeen met stoppen met gedachten voeden die frictie en meer gedachten genereren/veroorzaken waardoor de behoefte aan drank zich vervolgens manifesteert.

Gedachten oprecht onder ogen komen vormt stap een van dit herstelproces.

Doe je gehaast activiteiten uitvoeren? Luister hier naar een ondersteunende tape. 

Onderzoek je gedachten samen met een buddy, zie link http://lite.desteniiprocess.com/,

wordt vervolgd met zelfvergeving…

Geef een reactie

