Dag 258 distrust myself

Afbeeldingsresultaat voor distrust

Ik realiseer me dat twijfel mij weerhoudt om mijn bijdrage te leveren aan een gesprek of presentatie. Ik realiseer me dat de twijfel die ik in mezelf heb aanvaard en toegestaan mijn overtuiging bevestigt. Ik realiseer me dat ik bezig ben wat anderen van me vinden. In het bijzijn van anderen heb ik vaak het idee dat ik stom ben of saai en dat ik niets interessants voor anderen te melden heb.

In wezen ben ik vaak bezig met wat anderen van me denken en vaak is mijn invulling negatief. Mede als gevolg van deze negatieve invulling van het oordeel van de ander kan ik heel moeilijk omgaan met kritiek. Opmerkingen of bepaalde blikken ervaar ik vaak als bevestiging van mijn overtuiging dat ik minderwaardig ben vergeleken met anderen. Op dit soort momenten kan ik me erg schamen of ik zie bevestigt dat de ander mij ‘stom’ of ‘raar’ vindt.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik wantrouwen ervaar tijdens teamoverleg in reactie op de bijdrage van teamleden. Als en wanneer ik wantrouwend reageer in relatie tot teamleden/anderen waarin ik mezelf toegestemd heb, dan stop ik en adem. Ik realiseer me door mijn participatie in wantrouwen verhinder ik mezelf om anderen te vertrouwen en wat ik wil uitspreken/delen vervolgens inslik, waarin ik toegestemd heb om wantrouwen in plaats van openheid te onderhouden en te doen in mijn wereld en realiteit, en dus mezelf verhinder om zo effectief te zijn als waartoe ik in staat ben. Ik ga met mijzelf de verbintenis aan tijdens gesprekken in een groep mensen wil ik mijn bijdrage open en oprecht communiceren met mijn groepsleden zodat ik mijn bijdrage lever aan het groepsproces waardoor ik onderdeel wordt van de groep.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik de oprechtheid van teamleden betwijfeld heb naar aanleiding van informatie van een collega. Als en wanneer ik twijfel over anderen naar aanleiding van informatie van iemand anders, dan stop ik en adem. Ik realiseer me door te participeren in de aanname van een ander en vervolgens wantrouwen ervaar ik mezelf verhinder om mijn bijdrage te leveren waarmee ik toegestemd heb om deze te onderhouden en doen in mijn wereld/realiteit en dus mezelf verhinder om zo effectief te zijn als waartoe ik in staat ben. Ik stel mezelf ten doel dat ik niet meega in de aanname van een ander om er zeker van te zijn dat ik zonder oordeel in gesprek ga zodat ik in staat ben om me te houden aan de overeenkomst/doel/verbintenis die ik gemaakt heb zodat ik zichtbaar/hoorbaar aanwezig ben, als wel om zelf mijn principes te vertegenwoordigen.

 

 

Geef een reactie

