Dag 257 verandering ontdekken & aanbrengen.

Afbeeldingsresultaat voor verandering ontdekken

Zie voor context blog’s 255 en 256

Verandering ontdekken & bewust maken.

Ik kan me herinneren dat ik op bezoek was bij opa en dat ik hem in zijn keuken hielp met de afwas. Opa spoelde en ik droogde de vaat. Na het overlijden van oma had opa zijn eigen ritueel ontwikkelt. In zijn handelingen/gedrag was hij gestructureerd en doelmatig. In zijn mimiek, intonatie en houding streng en consequent. Hij bekeek mijn bijdrage waarop hij plots reageerde met de opmerking ‘jij kunt helemaal niet afdrogen’. lol.

Omdat opa humor had kon ik zijn opmerking enigszins plaatsen. Maar toch overviel me een gevoel van twijfel. Ik keek hem verbaasd aan omdat ik zijn reactie wilde polsen. Ik realiseer me dat mijn onderzoek toen al gebaseerd was op het feit dat ik mijn innerlijke waarneming, interpretatie en reactie naar aanleiding van opa’s opmerking binnen deze context/situatie onbewust onderzocht.

Binnen deze blog wil ik Zelfvergeving uitschrijven op mijn verantwoordelijkheid waarop ik vervolgens Zelfverbindende correcties uitschrijf waarmee ik richting aanbreng/bepaal.

Moraal van mijn verhaal ik was gefocust/bedachtzaam op twijfel/kritiek naar aanleiding van de reactie van opa die ik door zijn bijdrage in mezelf gewaar werd. Dus waar ik kritiek/afwijzing verwacht/ervaar, ervaar ik kritiek in mijn mind binnen mijn fysiek. Ik realiseer me dat ik tegen opa mijn twijfel heb gepolst/gewandeld. In wezen is dit al een correctie binnen mijn angst voor afwijzing en kritiek omdat ik mijn woorden en twijfel wel uitspreek. Bij opa voelde ik me, naast angst & twijfel -, veilig & vertrouwd +.

Daarnaast kreeg ik tijdens deze gebeurtenis hulp van mijn oom die aanwezig was tijdens deze ervaring. Hij sprak zijn vader/mijn opa aan op zijn opmerking. Daardoor kon ik aan de gezichtsuitdrukking van opa waarnemen dat hij cynische grapjes maakte. Ik realiseer me dat ik zijn cynisme ervaar als in mezelf aanvaard en toegestaan, simpelweg omdat ik zijn gedrag als zodanig cynisch noem.

Eigenlijk ontstond er een wisselwerking tussen de woorden en het gedrag van opa waarop ik vanuit mezelf/mind reageerde. Ik realiseer me dat ik in reactie van anderen in mijn richting dit vaak het gezien/ervaren als mijn persoonlijke gedrag. Uit deze aanname’s en veronderstellingen die ik in mezelf heb aanvaard en toegestaan ontstaat naar aanleiding van een ander uiteindelijk daarop mijn reactie.

In tegenstelling tot mijn ervaring in de keuken bij opa thuis heb ik tijdens mijn stage vaak mijn mond gehouden tijdens teamoverleg. In een chat met mijn buddy heb ik dit thema besproken. Van haar kreeg ik in reactie op mijn vraag/opmerking drie opties voor gelegd omdat ik in de veronderstelling ben dat mensen in mijn omgeving veranderen en dat de verandering die ik dus waarneem (in mezelf) op mij invloed heeft.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik mezelf toegestemd heb om in mijn gedrag twijfelend/bedachtzaam te reageren. Als en wanneer ik mijn woorden inslik en me conformeer aan mijn mind gedachte waarin ik mezelf aanzet dat ik bedachtzaam/twijfels heb om te reageren en mijn woorden wil inslikken, dan stop ik en adem. Ik realiseer me door mijn participatie in twijfel/bedachtzaamheid het kan zijn dat ik mezelf verhinder om mijn bijdrage te leveren aan een gesprek of groepsoverleg waarin ik toestem dit type te onderhouden en te doen in mijn wereld en fysieke realiteit en dus mezelf verhinder om zo effectief te zijn als waartoe ik in staat ben/wil zijn. Ik stel mezelf ten doel in plaats ontoereikend te zijn in mijn bijdrage omdat ik voortdurend rekening houd met het feit dat ik kritiek kan krijgen op mijn bijdrage eerst check of ik mijn bijdrage lever aan een gesprek, omdat ik vooraf niet kan weten of het zinvol is dat ik mijn bijdrage lever. Ik stel mezelf ten doel dat ik uit mijn comfortzone stap om zonder angst, die ik indien nodig eerst door adem, aan allerlei aspecten van het leven te kunnen deelnemen. Ik stel mezelf ten doel dat ik mijn bijdrage lever aan een gesprek zodra dit zinvol is.

Ik vergeef mezelf dat ik mezelf toegestaan en aanvaard heb dat ik op mijn hoede ben tijdens mijn bijdrage aan een gesprek. Als en wanneer ik denk ‘ik voorkom kritiek door mijn woorden in te slikken’, dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat ik door mijn participatie in kritiek mijn woorden inslik mezelf verhinder om zichtbaar, assertief en effectief te zijn waarin ik toestem om dit gedrag te onderhouden, te doen in mijn wereld en realiteit waardoor ik mezelf verhinder om actief mijn bijdrage te leveren aan een groep/gesprek. Ik stel mezelf ten doel om er zeker van te zijn dat ik mijn bijdrage lever aan een gesprek zodat ik zichtbaar en duidelijk specifieke argumenten aandraag zodat ik me hou aan de afspraak dat ik mijn bijdrage lever aan een gesprek waarmee anderen en ikzelf kunnen opmaken/polsen of  mijn inzet/ervaring effectief en zinvol is voor cliënten/klanten, de organisatie, het groepsbelang en mezelf. Ik stel mezelf ten doel omdat ik mijn bijdrage lever dat ik ook open sta voor feedback van teamgenoten die mij specifieke groeimogelijkheden kunnen aanreiken.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik vooraf aan groepsoverleg denk dat als ik mijn bijdrage lever dan wordt ik uitgelachen en gecorrigeerd waardoor ik mijn woorden aanpas aan deze externe situatie. Als en wanneer ik mijn woorden inslik om lachen te voorkomen en denk dat ik hiermee de goede vrede in mezelf kan bewaren, dan stop ik en adem. Ik realiseer me dat mijn participatie in het afstemmen op kritiek waarin ik toestem en verwacht dat ik wordt uitgelachen door mensen uit mijn omgeving toestem om dit patroon te onderhouden en te doen in mijn wereld en realiteit en dus mezelf verhinder om zo effectief te zijn als waartoe ik in staat ben. Ik stel mezelf ten doel om er zeker van te zijn dat ik wel of niet wordt uitgelachen eerst mijn bijdrage lever aan het groepsgesprek omdat ik dit over ben gekomen waarbij ik kritiek kan zien als feedback omdat ik mijn bijdrage lever aan het groepsproces wel lever.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik uitspraken van anderen wantrouw. Als en wanneer ik uitspraken wantrouw,  Ik realiseer me door mijn participatie in wantrouwen dat ik mezelf verhinder dat ik oprecht mijn woorden uitspreek tijdens een gesprek/overleg waarin ik toegestemd heb dat ik mijn wantrouwen onderhoud en doe in mijn wereld en realiteit en dus mezelf verhinder om zo effectief te zijn als waartoe ik in staat ben. Ik stel mezelf ten doel om er zeker van te zijn dat ik oprecht en zelfeerlijk ben in mijn woorden/uitspraken om me te houden aan mijn overeenkomst dat ik betrouwbaar wil zijn, als wel om zelfeerlijkheid te Leven in elke in/uit-adem.

Geef een reactie

