Dag 245 accountability

Afbeeldingsresultaat voor responsibility instead of guilt

In mijn vorige blog beschrijf ik mijn thema ‘met de noorderzon vertrekken’. Dit betekent onaangekondigd vertrekken en niets meer van zich laten horen. Aan deze ervaring heb ik allerlei gedachten, gevoelens en emoties verbonden. Omdat ik informatie uitleg/miste over het ontstaan van deze handeling heb ik vervolgens op deze situatie mijn interpretatie geplakt. Ik dacht dat mijn gedrag de aanleiding was dat D met de noorderzon vertrokken was en dat ik de aanleiding was dat er bij de D iets verkeerd is gegaan.

Ik realiseer me dat ik aan informatie en uitleg missen aan het ontstaan van deze situatie omdat ik dacht dat mijn gedrag er de oorzaak van was dat iets verkeerd is gegaan onbewust excuus en uitleg van redenen heb verwacht.

Ik realiseer me dat ik bij gebrek aan informatie omdat ik denk dat er iets verkeerd is gegaan spanning in mezelf ontwikkel waarop ikzelf vaak met de noorderzon ben vertrokken.

Ik realiseer me dat ik aan anderen en mezelf de verplichting opdring dat ik uitleg verwacht van beweegredenen als dit achterwege blijft wegloop en vervolgens mijn verantwoordelijkheid ontloop.

Ik realiseer me dat ik mijn gedrag rechtvaardigde vanuit mijn veronderstelling dat mensen rekening met mij dienen te houden.

Ik realiseer me dat ik dacht die fout vergeef ik je nooit.

Ik realiseer me dat ik van een ander door mij bepaald gedrag verwacht en dit gedrag uitblijft niet meer boos wil worden omdat mijn verwachting niet uitkomt.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik zo streng ben en standvastig in mijn verwachting en als gedrag uitblijft dat ik boos wordt of geïrriteerd raak. Ik stel mezelf ten doel dat ik mijn reacties eerst betwijfel, met geduld en tijd overweeg welke impact mijn gedrag heeft op mezelf en mijn omgeving.

Ik realiseer me dat ik mensen achter blijven met vragen.

Ik realiseer me zolang ik mijn mind beweegreden onbespreekbaar hun gang laat binnen mijn mind aanwezige gedachten, gevoelens en emoties energie produceren waarop ik irritatie, boosheid, onbegrip, en uitleg verplicht verwacht ervaar en vervolgens situaties ontwijk.

Ik stel mezelf ten doel dat ik mijn mind spinsels bespreekbaar moet maken.

Ik stel mezelf ten doel dat ik verantwoordelijkheid draag voor de gevolgen en oorzaken van mijn mind gedrag.

Ik stel mezelf ten doel de oorzaken van mijn mind bewust te maken en onderzoeken. 

Als en wanneer ik mijn keuze betwijfel eerst een stapje terug MOET zetten van mezelf, alvorens in reactie te gaan, mijn reactie stop via de instructie, Ik Stop en Adem.

Ik realiseer me de noodzaak en verplichting van mijn verantwoordelijk.

wordt vervolgd…

Geef een reactie

