Dag 244 responsibility instead of guilt

Afbeeldingsresultaat voor responsibility instead of guilt

Voor context zie blog dag 243

In tegenstelling tot mijn reactie binnen de stiltecoupé die ik wel kan doorademen lukt mij dit minder goed in reactie op huiselijk geluid.

Ik realiseer me dat ik mezelf in de stiltecoupé kan stoppen en uit reactie ga omdat ik stop met lezen en bewust focus op mijn adem. Ik realiseer me pas later dat geluiden niet persoonlijk op mij gericht zijn. Binnen de huiselijke sfeer ervaar ik mijn reacties heviger. Alsof ik erdoor wordt bestuurd.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben de gedachte in de stiltecoupé kan ik mijn reactie wel stoppen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben de gedachte dat ik binnen de huiselijk sfeer heftiger reageer op geluid.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben de gedachte alsof ik er door wordt bestuurd.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben de gedachte ik kan dan wel uit reactie gaan omdat ik stop met lezen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben om uit reactie te blijven bewust moet focussen op mijn adem.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben mijn realisatie die veronderstelt dat geluiden persoonlijk naar mij zijn gericht.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik me persoonlijk aangevallen voel op geluid binnen de huiselijke sfeer.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik extern geluid overmatig ervaar waardoor ik in mezelf aanvaard en toegestaan irritatie bespeur.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik vervolgens denk godverdomme waarom kan het niet gewoon stil zijn.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben de gedachte wat is jullie gedrag respectloos.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben de gedachte aandachttrekkers.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben de gedachte dat huiselijk geluid meer impact heeft.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik aan bronnen van geluid afhankelijk van de situatie kwalificaties toeken.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben binnen een huiselijke sfeer gedrag van anderen zwaarder meeweegt in de impact van mijn reactie.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik verschil ervaar in de kracht van mijn reacties.

Als en wanneer ik binnen een huiselijke sfeer reageer op eet of ander huiselijk geluid, Ik Stop en Adem.

Vervolgens zet ik een stapje terug door uit mijn comfortzone (mijn reactie) te stappen.

Ik stel mezelf ten doel dat ik iets praktisch zal doen in plaats reageren op geluid. Ik betwijfel vervolgens mijn reactie en overweeg mijn reactie alvorens verbaal een verzoek te doen.

Ik stel mezelf ten doel dat ik mijn reactie eerst dooradem.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben de gedachte afwijzing die volgt in reactie op huiselijk geluid.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik me beschuldigd heb in reactie op huiselijk geluid.

Ik realiseer me dat ik me schuldig heb verklaard in reactie op een persoon die overmatig geluid produceert.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben ik me verantwoordelijk voel en schuldig heb verklaard voor het gedrag van een ander die geluid produceert.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik waarde toeken aan schuld.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben de herinnering aan geluid reactie genereert waarop ik wil weglopen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben in reactie op geluid de situatie ontwijk.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik me persoonlijk aangesproken voel omdat mijn nachtrust abrupt werd verstoord.

Ik realiseer me mijn reactie in reactie op geluid ervaar als ‘hectiek’ omdat mijn rust werd/wordt verstoord.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik denk dat extern geluid voor mij persoonlijk bestemd is.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik in reactie op geluid onmiddellijk fysieke pijn ervaar.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik door de gevolgen van geluid letterlijk mijn woorden inslik.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik mijn reactie op geluid vertaal naar kritiek.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik mijn behoeften niet bespreek omdat de juiste woorden ontbreken in zo’n moment.

Mijn focus is primair (onbewust) gericht op overmatig en onverwacht geluid en het gedrag dat hiermee samenhangt.

Ik realiseer me dat ik de persoon die abrupt en zonder uitleg over het hoe en waarom van zijn handelen met de noorderzon is vertrokken moet vergeven.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben de gedachte dat ik van anderen een excuus verplichting verwacht.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik de ander tot excuus maken verplicht.

Ik vergeef mezelf mijn gedachten die ik in mezelf aanvaard heb en toegestaan dat een ander aan mij iets verplicht is.

Ik vergeef mezelf de realisatie dat ik anderen zonder hen hierover te informeren tot rustig door mij bepaald gedrag verplicht.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik aan het gedrag van de persoon die met de noorderzon is vertrokken haatgevoelens heb verbonden.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik de negatieve lading die aan haat plakt heb ingeslikt. Ik realiseer me dat deze negatieve energetische lading in reactie op huiselijk geluid in mezelf aanvaard en toegestaan fysieke pijn veroorzaakt.

Deel 2

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik aan haat onbegrip, angst en verdriet heb gekoppeld omdat ik deze impact niet face to face besproken heb.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik negatief geladen woorden heb ingeslikt.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben woorden ‘waar ben je’, ‘wanneer kom je thuis’, ‘wat is er gebeurd’, ‘was ik schuld?’

Ik realiseer me dat ik onvoorspelbaarheid heb ontwikkelt in reactie op onverwacht en overmatig geluid. Ik realiseer me dat ik alert reageer op geluid. Ik realiseer me dat aan mijn gedrag reacties in woorden en gedachten heb verbonden waarover ik me schuldig heb gevoeld en voor dit gedrag van de ander verantwoordelijk heb gemaakt.

Als kind heb ik dit besluit genomen. Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat mijn gedrag aanleiding was voor gedrag van een ander in combinatie met de gevolgen.

Ik realiseer me dat ik me verantwoordelijk voel voor het gedrag van anderen. Dit heeft me lang weerhouden om voor mezelf te gaan staan.

Ik realiseer me dat als er in relatie tot anderen zich problemen aandienen mijn strategie is dat ik situaties ontwijk (ik ben schuld en ga weg ik ontloop mijn verantwoordelijkheid want naar mijn versie wordt niet geluisterd.

Ik realiseer me dat ik rekening met mezelf kan houden.

Ik stel mezelf ten doel dat ik voor mezelf het punt geluid moet bezien vanuit de realisatie/beslissing die ik nog nooit gemaakt heb en dat is het werkelijk Staan voor iets.

Ik realiseer me dat verschillende omstandigheden verschillende reacties los maakt.

Ik stel mezelf ten doel dat ik mijn realisatie/punt ‘tafelmanieren’ verder uitdiep.

Ik stel mezelf ten doel dat ik mijn realisatie situaties ontwijken verder uitdiep.

Ik stel mezelf ten doel dat ik mijn realisatie ik slik mijn woorden in verder uitdiep.

Ik stel mezelf ten doel dat ik mijn realisatie/gedachte waarom is geluid specifiek op mij gericht?

Ik stel mezelf ten doel onvoorspelbaarheid en alert gedrag op geluidreacties ontdoe van schuld omdat dit mijn verantwoordelijkheid is.

Lees het artikel op de site van desteni

Deel 2 wordt vervolgd

Een gedachte over “Dag 244 responsibility instead of guilt

  1. Cool hoe je het uitgebreid uitschrijft Jan.
    Bij ervaringen van haat vind ik het steeds weer ondersteunend om me te realiseren dat het punten/ervaringen betreft waar ik geen verantwoordelijkheid voor heb genomen in/als mezelf. Dat haalt de lading van het woord af. Zo wordt het ook ergens in de DIP Lite cursus omschreven en zo komt het hier eigenlijk ook naar voren. Bedankt voor het delen.

    Like

Geef een reactie

