Dag 238 Mijn verantwoordelijkheid ontlopen in Relatie tot geluid

Ik werd me bewust van geluid in combinatie met hectiek nadat ik ben verhuisd. Vanuit een rustige omgeving naar een omgeving waarbinnen geluid en hectiek prominent aanwezig waren.

De polariteit ‘rustige omgeving’ geluid afwezig naar een ‘hectische omgeving’ waarbinnen geluid prominent aanwezig was, hiervan werd ik me gewaar/bewust door een verhuizing en verandering van leefomgeving.

Binnen het schrijfproces beschrijf ik het startpunt van mijn reacties/triggers op situaties en personen, zeg maar het topje van de ijsberg, waarin mijn bewuste gedachte zichtbaar is en de aanleiding vormt van mij reactie.

Deze bewuste gedachten onderwerp ik aan een onderzoek in mijn blogs. Hierin verwijs ik naar gebeurtenissen in het huidige moment. Mijn relatie/verbinding/herinnering met geluid wordt dus door dit presentje zichtbaar. Dit ‘iets’ mijn herinnering, gedachte of ervaring ligt binnen mijn geest en lichaam opgeslagen.

Dit ‘iets’ wordt geactiveerd als mijn interpretatie ooit ontstaan als toenmalig besluit zichtbaar in hier als reactie op ‘iets’ in een huidige situatie.

Mijn bewuste gedachte vormt het startpunt van onderzoek. Deze bewuste gedachte ‘onthult’ de polariteit hard/zacht en mijn relatie toen ontstaan tot mijn huidige ervaring.  Het harde praten in de stilte coupé genereert in mij ook fysieke reacties in combinatie met een gedachte (topje van de ijsberg) en activeert later een herinnering aan harde geluiden binnen mijn mind.

Deze gedachte heb ik in reactie op een gebeurtenis of persoon als kind zelf geïnterpreteerd en gecreëerd. Dit ‘iets’ mijn gedachte nu krijgt vorm in woorden ‘stom mens ben stil en hou je aan de geldende regels’. Het kan zomaar zijn dat ik als kind heb gedacht: ‘wat stom, ik begrijp die herrie die mensen maken niet was het maar stil’. Mijn negatieve ervaring met geluid wordt in eerste instantie actief in relatie tot het geluid van de vrouw in de stiltecoupé. Ik verwacht stilte en krijg geluid.

Omdat ik allergisch reageer op geluid ‘hectiek’, reageer ik in dat zelfde moment ook op mijn verwachting ‘ik wil stilte’. De polariteit ‘hectiek’ – ‘stilte’ wordt als gedachte -‘stom mens ben stil en hou je aan de geldende regels’ in mezelf actief. Dit in combinatie met fysieke pijnprikkels (hoofdpijn, pijn in de nek en schouders) en (zweet op mijn rug) reacties.

Omdat mijn geest bekend is met geluid en hectiek impliceert afwezigheid van geluid angst voor het onbekende. Omdat de geest afwezigheid van het bekende als het verlies van het bekende interpreteert. De geest wil vasthouden aan het bekende. Mijn geest is eraan gewend/verslaafd geraakt.

Mijn geest/mind wil maar een ding en dat is het bekende zelfs als dit destructief, in relatie tot mijn gedrag, niet snel/makkelijk verliezen. De geest herkent dit als bekend. Voor mijn geest betekent onbekend = onbemind. Door het schrijfproces kom ik mezelf onder ogen en krijg inzicht in mijn gedrag: bijvoorbeeld uitspraken die ik in mezelf uitspreek: ‘stom mens, idioot, trut, bitch enz.’. Ik realiseer me dat ik geluid relateer aan vrouwen.

Ik denk (gedachte) dat mijn geest hectiek associeert/relateert aan een bekende negatieve verwachting, gelijktijdig als polariteit aanwezig, rust associeert aan hectiek relateert als positieve verwachting.

Ik verlang bij hectiek gelijktijdig stilte. Beiden worden gelijktijdig in relatie tot elkaar actief. Voor mijn geest bekend terrein zelfs als dit voor mijn gedrag negatieve gevolgen heeft. Denk aan verslaving zoals dagelijks zakken chips eten, verplicht tv kijken, of situaties ontvluchten.

De moraal van verslaving staat synoniem aan de realiteit ontvluchten en de in mijn gecreëerde spanning van het huidige moment vermijden en alcohol blijven gebruiken met alle gevolgen van dien.

Ik realiseer me dat zodra dit drankgebruik stopt (spanning sussen en blussen) daardoor wordt spanning zichtbaar.

De geest echter is bekend en gewend aan spanning en wil spanning/energie bewaren. Maar het fysiek kan dit niet aan. Dus wat doe het lichaam? Het wordt boos, agressief, wil vechten. Of het lichaam slaat op hol (stress) en gaat op de vlucht.

Als en wanneer ik me gewaar ben dat ik wil vluchten, omdat de spanning mijn fysieke lichaam ontregelt raakt, Ik zeg in Mezelf, Nee, Stop, Ik Stop en Adem.

Ik realiseer me mijn automatismen en de gevolgen van mijn vlucht respons.

Ik realiseer me dat de overprikkeling in situaties ontvluchten ineffectief is.

Ik realiseer me de volgende realisaties:

Ik communiceer mijn realisaties niet aan mijn teamleden, docenten en begeleiders die daarop besluiten dat zij het vertrouwen in mij opzeggen waardoor mijn stage en mijn schoolopleiding stopt.

Ik realiseer me dat ik beroepsmatige activiteiten vermijd die belangrijke intermenselijke contacten met zich meebrengen vanwege de vrees voor kritiek, afkeuring of afwijzing

Ik realiseer me dat ervaringen en situaties en de noodzaak tot onderzoek mij deze realisaties brengen.

Ik toon onwil om bij mensen betrokken te raken, tenzij er zekerheid bestaat dat men mij aardig vindt, goede vrede bewaren en me aanpassen door mijn behoeften niet te communiceren omdat ik denk dat ik niet in orde ben.

Ik realiseer me dat mijn oordeel ongepast is.

Ik toon gereserveerdheid binnen intieme relaties uit vrees vernederd of uitgelachen te worden. Ik krijg gedachten die kritiek hebben op anderen waarvan ik denk dat zij mij niet in orde vinden en kritisch zijn.

Ik realiseer me dat begrip gepast is.

Ik ben gepreoccupeerd met de gedachte in sociale situaties bekritiseerd of afgewezen zullen

Ik ben in nieuwe intermenselijke situaties bedachtzaam, gereserveerd en geremd, vanwege het gevoel tekort te schieten

Ik zie mezelf als sociaal onbeholpen en voor anderen onaantrekkelijk of minderwaardig

Ik ben in mijn beleving uitzonderlijk onwillig persoonlijke risico’s te nemen of betrokken te raken bij nieuwe activiteiten omdat deze mij in verlegenheid zouden kunnen brengen

Wordt vervolgd…

Geef een reactie

