Dag 232 Evasive

Mede als gevolg van de negatieve invulling van het oordeel van de ander kan ik heel moeilijk omgaan met kritiek. Opmerkingen van anderen ervaar ik vaak als een bevestiging van mijn overtuiging dat ik minderwaardig ben vergeleken met anderen.

Op dat soort momenten kan ik me schamen of ik zie bevestigt dat de ander me ‘stom’ of ‘raar’ vindt. Aan gedrag van een ander heb ik ooit een negatief oordeel verbonden. Deze negativiteit weerhoudt me in Hier in contact te gaan. Ik realiseer me dat ik me vervolgens afzonder en terugtrek en een gemaakte afspraak afzeg.

De oorzaak en consequentie van mijn negatieve gedrag heb ik in mezelf als besluit gemaakt naar aanleiding van mijn negatief geladen interpretatie als reactie op voorbeeld gedrag (prikkel) van anderen.

In relaties en vriendschappen voel ik me vaak erg angstig en onzeker. In contact met anderen vind ik het moeilijk om open te zijn en mezelf te laten zien zoals ik wil zijn. Daarbij bestaat de neiging om vanaf de zijlijn toe te kijken totdat ik er zeker van ben dat ik geaccepteerd word.

Dit komt omdat ik in gezelschap van anderen steeds het angstige gevoel heb iets verkeerd te doen of te zeggen. Dan besluit om niets te zeggen. Hierdoor ontstaat er spanning in mezelf wat ik wil ontvluchten. In het verleden dronk ik een aantal biertjes.

Tegenwoordig wil ik Zelfvergeving toepassen zodat ik mezelf effectief ondersteun om mijn mind gedachten, gevoelens of emoties, die mij weerhouden om in contact te treden, te ontdoen van haar lading.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik door mijn interpretatie van een persoon of gebeurtenis in reactie schiet.

Als en wanneer ik in reactie schiet, Ik Stop en Adem.

Ik stel mezelf ten doel dat ik bewustzijn wil uitbreiden en bewust wil worden van mijn gedachten, gevoelens en emoties zodat ik deze kan ontdoen van haar negatief of positief geladen lading.

Ik realiseer me dat ik consequent, efficiënt en doelgericht te werk zal gaan om me te ontdoen van deze lading.

Geef een reactie

