Dag 231 Apologize

Afbeeldingsresultaat voor apologize

“Ik denk eerst drie keer na voordat ik iets tegen je zeg”!!! Ik vind je belerend. Huh? Zo dacht ik, nadat mij iemand verteld dat ik belerend ben. Belerende mensen spreken anderen aan met een belerend vingertje. In mijn vorige blog heb ik mijn ervaring bij belerend beschreven.

Ik kan me herinneren dat ik de lerares op de eerste klas van de lagere school belerend vond.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik de manier van communiceren van de juf belerend noem. Ik realiseer me dat ik dit gedrag veroordeel en in defensieve reactie schiet waardoor ik ongelijkheid creëer.

Haar gedrag heb ik nooit begrepen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik afwijkend gedrag van een ander afwijkend noem en wil begrijpen. Ik vergelijk mijn gedrag met het gedrag van een ander waardoor ik dit afwijkend benoem en er vervolgens een oordeel op plak.

Ik vond haar dominant en respectloos nadat ze mij straf had gegeven. Zonder dialoog, excuus of uitleg van haar redenen werd ik volgens mezelf onterecht terechtgewezen. Destijds door de juf en recent door de persoon die mij belerend noemt.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik afwijkend gedrag van anderen volgens mijn mening vergeleken als dominant en respectloos betitel.

Ik realiseer me dat ik het gedrag van anderen, gedrag wat ik wel eens letterlijk op mezelf betrek, probeer te begrijpen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat van de ander eis om mijn voorkeur gedrag uit te beelden in zijn gedrag. 

Ik realiseer me dat het onrechtvaardig vind dat mensen geen excuus aanbieden voor hun zelfingenomen handelen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik van anderen verwacht dat zij handelen volgens mijn zelfingenomen gedrag.

Ik realiseer me dat ik me erger als anderen mij voorschrijven wat ik volgens hen dien te doen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik denk dat anderen mij iets voorschrijven.

Ik realiseer me dat ik zelfingenomen handel waardoor ik ongelijkheid creëer. Ik realiseer me dat ik door deze ongelijkheid kritiek en boosheid ervaar. 

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik aan mijn ergernis negatief geladen energie verbind.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik zonder dialoog aan te gaan een ander terechtwijs.

Ik realiseer me dat ik nog steeds ongevraagd excuus verlang en dialoog verwacht van dominante personen. Ik vergelijk commentaar met dominant respectloos gedrag van de juf. Nu, net als destijds, voel ik me terechtgewezen en daardoor afgewezen. Destijds voelde ik schaamte, verdriet en onbegrip. Nadat ik recent werd terechtgewezen voelde ik boosheid en kritiek.

Ik realiseer me dat ik destijds ben blijven afwachten zonder weg te gaan. Recent ben ik weggevlucht. Van dialoog en feedback was toen geen sprake. Ik realiseer me dat ik door feedback overprikkeling ervaar waarop ik dissocieerde waardoor ik niet in staat was om in gesprek te blijven.

De moraal van mijn verhaal: ‘in wezen voel ik me nog steeds onheus bejegend’. 

Als en wanneer ik me onheus bejegend voel, Ik stop en Adem.

Ik stel mezelf ten doel dat ik niet meer wegloop en bereikbaar ben voor dialoog, overleg en feedback.

Ik realiseer me dat ik vanuit mijn jeugdervaring nog steeds kinderlijk reageer.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik bij feedback terechtwijzing ervaar waarop ik negatief geladen schaamte, verdriet en onbegrip ervaar.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik vervolgens dissocieer en uit communicatie raak.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik vanuit deze jeugdervaring onvolwassen reageer omdat ik feedback als afwijzing en kritiek van mijn integriteit ervaar.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik dominant gedrag van mensen ervaar als afwijzing van mijn integriteit en oorspronkelijkheid.

Ik realiseer me dat ik commentaar of feedback van anderen in mezelf destijds geaccepteerd en aanvaard heb als kritiek.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik commentaar of feedback van anderen in mezelf geaccepteerd en aanvaard heb als kritiek.

Ik stel mezelf ten doel dat feedback geen aanleiding/reden meer mag zijn om weg te lopen uit communicatie.

Ik stel mezelf ten doel dat ik commentaar of feedback van mensen ervaar als hulp om mijn communicatie te verbeteren.

Ik stel mezelf ten doel dat ik me effectief ondersteun door bij eventuele vragen op feedback van anderen deze ervaar als mogelijk om mijn relatie met anderen vorm te geven.

Ik realiseer me dat de feedback die ik als belerend ervaar niet wilde horen omdat ik in reactie zat. Ik stel mezelf ten doel als ik in reactie zit verzoek om later in een gesprek wel feedback te ontvangen.

Ik stel mezelf ten doel dat ik in gesprek wil gaan en voorstel om een afspraak te plannen met de persoon die mij belerend vind. Oops!!! lol

Geef een reactie

