Dag 230 Belerend

“Ik denk eerst drie keer na voordat ik iets tegen je zeg”!!! Ik vind je belerend. Huh? Zo dacht ik, nadat mij iemand verteld dat ik belerend ben.

Belerend: als iemand op een kleinerende manier informatie geeft. Voorbeeld:`belerend toespreken`.

Synoniem: pedant met een belerend vingertje – met een morele terechtwijzing © Kernerman Dictionaries. 

Gevonden op http://www.woorden.org/woord/belerend

Ik kan me herinneren dat ik de lerares op de eerste klas van de lagere school als belerend heb ervaren. Haar gedrag heb ik nooit begrepen. Ik vond haar dominant en respectloos nadat ze mij straf had gegeven. Zonder dialoog, en excuus of uitleg van redenen achteraf, werd ik onterecht terechtgewezen. Destijds door de juf en recent door de persoon die mij belerend noemt. 

Ik realiseer me dat ik het gedrag van anderen, gedrag wat ik wel eens letterlijk op mezelf betrek, probeer te begrijpen. 

Ik realiseer me dat het onrechtvaardig vind dat mensen geen excuus aanbieden voor hun zelfingenomen handelen. Ik realiseer me dat ik me erger als anderen mij voorschrijven wat ik volgens hen dien te doen.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik zonder dialoog aan te gaan met hem die mij belerend vind in deze blog terechtwijs.

Ik realiseer me dat ik naar excuus verlang en dialoog verwacht met dominante personen. Ik verlang naar overleg, feedback en dialoog in plaats in mezelf commentaar als belerend ervaar. Ik vergelijk dit met het dominante respectloze gedrag van de juf. Nu, net als destijds, voel ik me terechtgewezen en daardoor afgewezen. Destijds voelde ik schaamte, verdriet en onbegrip. Nadat ik recent werd terechtgewezen voelde ik boosheid en kritiek. Destijds ben ik blijven afwachten en blijven staan. Recent ben ik weggevlucht. Voor dialoog en feedback was ik onbereikbaar. Door overprikkeling dissocieerde ik op dat moment waardoor ik niet in staat was om in gesprek te gaan.

De moraal van mijn verhaal: ‘in wezen voel ik me nog steeds onheus bejegend’. 

Als en wanneer ik me onheus bejegend voel, Ik stop en Adem.

Ik stel mezelf ten doel dat ik niet meer wegloop en bereikbaar ben voor dialoog, overleg en feedback.

Ik realiseer me dat ik Kinderlijk reageer.

Ik vergeef mezelf toegestaan en aanvaard te hebben dat ik dominant gedrag van mensen ervaar als afwijzing van mijn integriteit en oorspronkelijkheid. Ik realiseer me dat ik commentaar of feedback van anderen in mezelf accepteer en aanvaard als kritiek voor mezelf geen aanleiding – reden hoeft te zijn om weg te lopen.

In mijn volgende blog meer zelfvergeving.

Geef een reactie

